logo
آدان طرح نو با عنوان شرکت سهامی خاص به شماره ثبت 18816 به همراهی کادری مجرب متشکل از اعضاء هیئت مدیره با مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری و کادر پرسنلی متخصص در زمینه طراحی و معرفی محصولات دکوراتیو به مدیریت جناب آقای مهندس میلاد اصغرنیا آماده ارائه خدمات معماری به کارفرمایان محترم می باشد.
 معماری (اعم از پروژه های داخلی ، خارجی ، نقشه های ساختمانی ، نقشه های فاز 2 معماری همراه با دیتایل های اجرایی ) نظارت و اجرای صحیح طرح پیشنهادی خدمات و فروش محصولات دکوراتیو داخلی و خارجی
aadaantarh@gmail.com
تماس 09112306547
شنبه - پنج شنبه ساعت 8 الی 20
رشت - بلوار معلم ، میدان سرگل

وبلاگ

آدان طرح نو / وبلاگ  / نظریه معماری (ARCHITECTURAL THEORY)

نظریه معماری (ARCHITECTURAL THEORY)

نظریه معماری (Architectural theory) به عمل فکر، بحث کردن و نوشتن در مورد معماری اطلاق می‌شود. نظریه معماری در اکثر دانشکده ­های معماری در حال تدریس است و توسط معماران پیشرو در جهان انجام می‌شود.برخی از اشکالی که نظریه معماری به خود می­ گیرد شامل بیانات و یا گفت­­گو، رساله یا کتاب، پروژه­ ها و یا مسابقاتی است که در مورد معماری انجام می‌شود. نظریات معماری اغلب آموزشی هستند و نظریه ­پردازان عمدتاً تمایل دارند در یک محیط سربسته یا در کلاس ­های درس باشند. این تئوری در دوران باستان وجود داشته است و با انتشار آن توسط کتاب­ها، مجلات و آثار زیادی از معماران و منتقدان در قرن بیستم تئوری معماری غنای بیش­تری به دست آورده است. در نتیجه سبک­ ها و جنبش­ های تشکیل شده و راه­حل­های بسیار سریع­تر از سبک ­های نسبتاً پایدار در طول تاریخ به دست می­ دهد. انتظار می­رود در آینده ­ای نزدیک از اینترنت برای مباحثه در مورد معماری قرن ۲۱ استفاده شود.

در دوران معاصر، تئوری­های معماری به طور عام، بیش‌تر به موقعیتش در فرهنگ و به طور خاص به اندیشیدن مربوط می‌شود. به این دلیل است که دوره های دانشگاهی تئوری معماری، بیش‌تر وقت خود را صرف بحث­های فلسفی و مطالعات فرهنگی می­کنند و به همین دلیل، تحقیقات پیشرفته کارشناسی ارشد و رساله دکترا بر موضوعات فلسفی مربوط به علوم انسانی معماری متمرکز است. برخی از نظریه ­پردازان معماری به بحث در مورد موضوعات فلسفی یا گفتگو با فیلسوفان می­پردازند. از جمله گرایش پیتر آیزنمن (Peter Eisenman) و برنارد چومی (Bernard Tschumi) به اندیشه دریدا، یا علاقه آنتونی وایلدر (Anthony Vidler) به آثار فروید و لوکان، هم‌چنین علاقه ژیل دلور (Gilles Deleuze) به اشعار گاستون باشلار. این گرایشات در مورد اساتید دانشگاه مانند آلبرت پرز گومز و دالیبر وسلی (Dalibor Vesely) نیز صدق می­کند. در سال اخیر این جهت­ گیری های فلسفی از طریق نسل جدیدی از نظریه ­پردازان (مانند جفری کیپنیس و سانفورد وینتر) تقویت شده است. هم‌چنین، می­توانیم به معماران معاصری که علاقمند به مطالعات فرهنگی و فلسفه هستند اشاره کنیم. برخی از آن‌ها (از جمله کریستین نوربرگ شولز) به پدیدارشناسی علاقمندند و برخی (از جمله Nader El-Bizri ) به عنوان فیلسوف و مورخ علم بسیار متخصص هستند. در حالی که کسان دیگری از جمله مانفردو تافوری علاقمند به تعاریف هستی ­شناسانه جدید معماری برای ترسیم مفهوم جدیدی از مدرنیته در معماری هستند. این تصور که تئوری مستلزم نقد است، ریشه در مطالعات ادبی پساساختاری در کار بسیاری از نظریه ­پردازان و معماران، مانند مارک ویگلی یا Cynthia Davidson دارد. در تئوری آنان، با این گفته که در هرزمانی معماران می‌توانند اختراع کنند، مقابله می­شود. این تئوری بر معماری به اصطلاح “ضد ساختارگرایی” تأثیرگذار است. از سال ۲۰۰۰ تئوری­ های معماری با جهانی شدن و افزایش سریع شهرنشینی مواجه بوده ­اند. با توسعه مفهوم جدیدی از شهر، بسیاری از نظریه ­پردازان (مانند رم کولهاس) مفاهیم جدیدی از حالات شهری را توسعه دادند. علاقه به معماری به عنوان اشیاء گذرا منجر به بعضی تفکرات (برای مثال نگرانی از به کارگیری فن­آوری پیشرفته) و نگرانی ­های عمومی مانند محیط زیست، رسانه ­های جمعی و اکونومیسم می‌شود.
در دهه گذشته، شاهد ظهور معماری به اصطلاح “دیجیتال” بوده ­ایم. چند جریان و متدولوژی معماری به طور همزمان در حال گسترش است که برخی از آن‌ها همدیگر را تقویت می‌کنند و برخی دیگر در خلاف جهت هم هستند. یکی از این جریان­ها، Biomimicry است که عبارت است از فرآیند بررسی طبیعت، مدل­ های آن، سیستم ­ها، فرآیندها و عناصری برای تقلید یا الهام گرفتن به منظور حل مشکلات بشری. هم‌چنین معماران با طراحی ساختمان ­های ارگانیک در تلاش هستند که زبان رسمی جدیدی را توسعه دهند. جریان دیگر، اکتشاف تکنیک­ های محاسباتی است که تحت تأثیر الگوریتم­ های مربوط به فرآیندهای بیولوژیک است و گاهی اوقات به شکل­بندی­های دیجیتال اشاره دارد. تلاش برای استفاده از خلاقیت­های محاسباتی در معماری الگوریتم­های ژنتیکی توسعه یافته در علوم کامپیوتر منجر به تکامل طرح­ها در کامپیوتر منجر شده است و برخی از این طرح ­ها در ساختارهای واقعی مطرح و ساخته شده ­اند. از آن‌جا که جریان ­های جدید معماری ظهور کردند، بسیاری از معماران و نظریه ­پردازان از جمله پاتریک شوماخر، با کارکردن روی این مسائل، تئوری­ ها و ایده ­های خود را گسترش داده­ اند.
با این حال، هیچ مدرکی برای این ادعا وجود ندارد که ما شاهد تولد نوع جدیدی از تئوری و عمل معماری هستیم. جهان نظری معماران معاصر، متنوع و رنگارنگ است. مکاتب مسلط زیادی از تئوری ­های معماری وجود دارند که مبتنی بر تحلیل­های زبانی، فلسفه، پساساختارگرایی و یا نظریه فرهنگی هستند. به عنوان مثال، گرایشی برای کشف مجدد پروژه ­های پست مدرنیسم (Sam Jacob)، تعریف جدید گرایش رادیکال معماران و مفهوم آن در توسعه شهرها (Pier Vittorio Aureli) و رویکرد جدید فرمالیستی از طریق فلسفه مفاهیم شی­گرا (Peter Trummer or Tom Wiscombe) در حال ظهور است. به هرحال، برای پاسخ به این سؤال که آیا هیچ یک از این نظریه­ ها شیوع یا تأثیری مداوم خواهد داشت، هنوز خیلی زود است.

آدان طرح نو

بدون دیدگاه

ارسال یک نظر